"Ihmiset olivat ennen lähempänä toisiaan, aseet eivät kantaneet kauemmaksi."
"I think that everybody is playing role."
Paloma Feith
Yksi elämän rooleista voi löytyä miekkailu kentältä, joko teknisen
historiallisen (nämä koulut, swordfish-turnaus ruotsissa) tai Buhurtin
panssaripainin melskeestä, klassisen miekkailun saleilta (kalpa, säilä,
floretti) valkoisissa puvuissa, rottinki-kepin varresta kaksimillinen
kypärä päässä, valkoinen nauha käsivarressa, ja lopulta ei aina niin
pehmeän pehmomiekkailun kentältä. (Unohtamatta, kendoa, iaidoa ja
perinteisiä japanilaisia kouluja, sekä paljon muuta, ihmiset olivat
ennen tunnetusti paljon lähempänä toisiaan, aseet eivät kantaneet
kauemmas.)
Omalla tavallaan historiallinen miekkailu on paletin kirkkain ja
heraldisin väri, se on helppo myöntää, mutta on muitakin värejä ja
yksivärinen maalaus jäisi vähän valjuksi. Tarkoitus olisi maalata
kaikilla väreillä, buhurtin purppuraa tuonne, kalvan valkoista tänne,
unohtamatta rottingin kromia tai historiallisen miekkailun kultaa ja
hopeaa, vielä ripaus punaista kupistiseen tyyliin kaiken ylle, ei aina
niin pehmeästä pehmomiekkailusta.
Ymmärtävä kuuntelee hiljaa, ja mitä hän kuuleekaan. Soittajalle koko
maailma on soitin, lompakkosydämelle omaisuutta, filosofille kysymys,
Waltarille "kaunista turhuutta" ja ottelijalle kohdattujen tilanteiden
muisto. Soitamme siis vierauden kysymyksen kauniin turhuuden tähden
muistaaksemme mennyttä.
Leonardo da Vinci muisti sanoa; "ken ei elämää rakasta, ei ole
ansainnut sitä." Sanoisimmeko samaa miekkailusta? Hänen kävellessään
kadulla kaupungin väen kerrotaan kokoontuneen katsomaan hänen kävelyään,
harmonisuutensa tähden. Voimme lumota vain kävelemällä. Ja jokainen
kävelee omaan tapaansa, kuten miekkaileekin.
Kohtalon tähti on laskenut joidenkin ylle miekan, "luulempa etten
valinnut miekkaa vaan miekka valitsi minut," kuten Bob Anderson arveli.
Kilpeä voisi kutsua kappaleeksi surua, mutta eikö vain
rajoittamattomassa maailmassa voisi kohdata kirkasta, heleää iloa? Silti
Kristus lupaa miekan ja arkkienkeli Mikael kuvataan usein kilven
kanssa. Ihmisen, enkelten ja jumalan pojankin osa. Kilpi ja miekka.
Jonkin nimeämisen sanotaan lopettavan sen olemassaolevana (Hegel),
niinpä miekkailu blogin osa on siis lopettaa ilmiönsä, ensin emme
muista, sitten pyrimme muistamaan ja lopulta jälleen unohtamaan.
Hei, kiva löytö tämä blogi! Lisäilehän vähän kuvaa ja/tai väriä niin yleisömenestys on taattu! ^^
VastaaPoista