tiistai 25. helmikuuta 2014

Viimeinen erinomaisuus

Eli mitä voimme oppia Radamsa:lta?

Shakin merkinnöissä erityisen kohtalokkaita siirtoja kuvataan merkeillä "?" tai jopa "??." Kahden
kysymysmerkin tapauksessa pelaaja on tehnyt - kirjaajan mielestä ainakin - dramaattisen, koko
hänen peliään uhkaavan virheen ja yhden kysymysmerkin ansaitsee tekemällä kyseenalaisen
tai selkeän ongelmallisen yksittäisen siirron, joka ei kuitenkaan uhkaa koko peliä. Näiden yksittäisiä
siirtoja koskevien huomioiden lisäksi tietyt tunnistetut ja tunnustetut sommitelmat, asetelmat tai mekaanisemmin siirtosarjat (avausteoria) voivat osoittautua ongelmallisiksi tai niiden voi ajatella
sisältävän tiettyjä rakenteellisia heikkouksia tai hiljalleen kumuloituvia ongelmia. 

Joidenkin mestareiden peleistä on kuitenkin sanottu ettei kumpikaan tehnyt koko pelin yhtäkään
varsinaista virhettä tai luonut muutoin ongelmallista asetelmaa johon erityisesti puuttua, ja silti toinen voitti.Kiehtovaa! Miekkailussa tämän voisi tulkita merkitsevän A. ulkoisesti vähäeleistä, juuri mitään muodollista tapahtumaa sisältämätöntä tilannetta, ainakin samaistuttavan sisäisen liikemaailman jakaville. Osapuolet esimerkiksi liikkuvat tilassa keskittyneinä; kenties kokeneille kendokoille luonteenomainen tilanne. Toisessa B. tapauksessa I. yksinkertaisia - ensimmäiselle momentille, yksiulotteiseen kehitelmään (1.) - tai II. ensimmäisille momenttien joukolle sijoittuvat kehitelmät. (siis yksinkertaistetusti ja kömpelösti ilmaisten aloitusele, vastaele ja vastaeleen vastaele; oikeasti tilanteet harvemmin menevät näin, vaan liittyvät hienosyisempiin asetelmiin ja varodynamiikka matriiseihin (2.))

Jälkimmäisessä tapauksessa (B., I ja II) viimeinen erinomaisuus tarkoittaisi siis näiden
jälkeisiä tilanteita, joissa edeltävät kehitelmät ikään kuin riippuvat ilmassa (3.) ja joiden keskellä
jatkotilanteet tapahtuvat ja edelllisessa (A.) mahdollisten kohtaamisten muotoja ennakoivaa väreilyä vailla hahmoa. Tässä mielessä käy ymmärrettäväksi joidenkin miekkailuelokuvien tilanne, jossa osalliset ikään kuin tihentyneinä hetkinä ovat jo aloittaneet ottelun, vaikka muille he näyttävät seisovan paikallaan kaukana toisistaan. Samoin musiikki on äänien lisäksi läsnä myös hiljaisuudessa, tai ensimmäisen äänen vireen odotuksessa. Säveltäjä John Cagen tyhjä kappale (4.)voisi löytää vastineensa myös miekkailun maailmasta, ottelusta jossa kumpikin osallinen vain seisoisi etäällä vailla pienintäkään elettä, ja jokaiselle miekkailullisen horisontin sisällä olevalle kyseessä olisi ottelu, siis vailla pienintäkään liikettä.
     
Viimeinen erinomaisuus vertautuu sanattomaan hiljaisuuteen, ymmärrykseen pelkän hetkellisen
silmäyksessä. Keskusteluun johon tarvitsematta sanan puolikastakaan, oleellinen on silti sanottu.   
Eräs inhimillinen piirre on paradoksaalisesti toive kadota yksilönä - jotta asiat olisivat tasapainossa,
Dostojeskin enkeli puolestaan antaisi eetterin, tähdet ja kuun yhdestä ainoasti inhimillisen hetken häivähdyksestä - johon ajatukset nirvanasta, taivaasta tai humalasta ilmeisesti tavallaan vastaavat. Samassa hengessä miekkailun ohjaaja olisi lopulta katoamisen opettamiseen vihkiytynyt. Päämäärä olisi toisaalta päämäärien katoaminen, sekä hahmoton, mihinkään paikantumaton ymmärtäminen, jolle kultainen kruunu on haihtunut päästä ilmaan, vain hengitettäväksi.    

1. jossa toinen vain lyö toista esim. käsille niin ettei toinen edes käsitä iskun tulevan tai jossa toinen on selvästi ja kirkkaasti juuri tästä, kykenemättä silti tekemään mitään. Tämä voi näyttäytyä a. ei vain käsitä tilannetta kokemuksellisesti, tilanne tuntuu siis epätodelliselta, b. ei vain käsitä vaihtoehtoja estää tilanne, vaikka tilanne tuntuu todelliselta c. käsittää vaihtoehdot muttei koe niitä mahdollisiksi d. käsittää vaihtoehdot , hahmottaa niiden sovellusalan ja kokee ne mahdolliksi, vaikkei silti käytännössä vielä kykene niihin. Toisin sanoen viimeisessä vaihtoehdossa hän on siis tilanteen kannalta miekkailullisen horisontin sisällä. e.  hahmoittaa tarkoitetun tilanteen, mutta sen lisäksi kykynee hajottamaan sen sekä nyanssiluonteisiin että karkeampiin osiin ja toisaalta tiivistämään sen äärimmilleen. Nämä yhdessä huomioiden kykenee luomaan tilanteen uudelleen uutena, eri elementtejä (matriisi, kolmio) varioiden. 
Lisäselvennys; 
O. vähäeleinen versio, joidenkin vanhojen autereiden kehys. Kuvittelussa on voimaa, väkeä, moni on hävinnyt kuvitelmilleen tai otellut enemmän tai vähemmän illusorisen vastustajan kanssa edessään olevan sijaan.
I.  urheilumiekkailun tyypillinen tapaus   
II. kehitelmissä on usein kyse yhtä paljon henkisestä kantista ja keskittymisestä kuin reaktioista tai taidoista.toiminnan hetket eivät ole jaettuja 1, sitten toinen 2, ja taas itse 3 jne., vaan lomittaisia, kummallakin samaan aikaan 1, 2 ja 3. Vuorottainen käsitys voisi perustua seuraavaan olettamaan, jos hyökkäät, niin toinen olisi pakotettu puolustamaan, mutta käytännössä hän voi samalla vähän vetäytyä ja vastahyökätä tai edetä samalla puolustautuen ja vastahyökäten. (counterattack with opposition). Lisäksi, riippuen keskittymisestä ja reaktiokyvystä, toisella voi periaatteessa olla kaikki momentit 1, 2, 3 tai ne ovat ylipäätään erimittaisia eri henkilöillä.    
III. kehitelmien jälkeinen tilanne, jossa aiemmin tapahtunut ja aiemmat mahdollisuudet ovat intensiteettinä läsnä. Kiinnostava kysymys olisi mihin miekkailulla yleensä viitataan? Keskittymis ja kuvittelu harjoitukset voisivat liittyä O., reaktio, ajoitus ja sijoittumisharjoitukset I., perinteiset mekaanise sarjat, sekä avoimemmat sommitelmat II ja viimein tilanne jossa jokainen osuma käy aiemmat vaiheet lävitse, ja toiminta tyypillisesti ymmärretään jollain tavoin jälkikäteen. Siis puolitietoista improvisointia. III..Peariaatteessa, mikäli kykenet voittamaan aiemmilla tasoilla niin hyvä, mutta jos kumpikin osapuoli torppaa toisen pyrkimykset aiemmissa mielissä (O., I ja II) niin päädytään tähän taianomaiseen lupaukseen.(ensimmäistä kertaa ottelun mahdolliset kommentaattorit saavat myös ansaita nimensä selvittämällä sumeahkoja ratkaisevia piirteitä) .      

2. matriisi, mitä mahdollisuuksia intuitiivisesti avautuu, joko puolitietoisesti tai miltei tiedottomasti. Vaarallisen, kontrollittoman toiminnan sijaan tarkoitetaan toimintamallien mahdollisuuksien vaistoamista. "Varoasennon" voisi katsoa viittaavan staattisempaan, muodollisempaan lähtökohtaan, kun taas "varomuoto" olisi tiettyjen periaatteiden tiivistynyt hetkii, sen sijaan "varodynamiikka" viittaa intuitiivisempaan, vähemmän hallittavaan, kaaoksen sisällään pitävään vaistomaiseen toimintaan.

Sivuhuomio; Tästä pääsisi halutessaan miekkailukoulutukselliseen teemaan, mistä tai miten oppimisen tulisi lähteä, johon voi lyhyesti viitata, mihin pyritään. (pyrkimysten voi taas turvallisesti olettaa liittyvän enemmän ohjaajan luonteeseen / hahmoon, kuin miekkailulliseen ymmärrykseen. Ellei satu olemaan niin, ettei ohjaaja / opettaja tms. ole itsensä puolella.) Sydämessäni en silti ole kovin sympaattinen kopiokone miekkailulle, joka lähtee jonkin muodon täydellisyydestä ja samuuden saavuttamisesta siihen. Miekkailun ytimessä asuu kaaos.     

3. vr. jos kotonasi asuu useampi ihminen, silloinkin kun he eivät ole paikalla, saatat toisinaan kokea heidän mahdollisesti olevan paikalla; merkillisimmillään tämä näyttäytyy joidenkin vanhojen ihmisten kohdalla joiden edesmennyt puoliso tuntuu kävelevän toiselle tiloissa edelleen, ja kun tämä käy vierailijalle selväksi, hän saattaa havahtua taianomaisesti tämän läsnäoloon. Samasta on kyse miekkailullisessa tilanteiden viipymisessä ilmassa.   

4. http://fi.wikipedia.org/wiki/4%E2%80%B233%E2%80%B3 Mikä huvittavinta, kuiten wikipedia totetaa,  "kappale sävellettiin ensin pianolle, muitta soittimen valinta on käytännössä vapaa." Toinen soitti sen alppitorvilla tai Notre Damen katedraalin uruilla, ilmeisesti soittamatta jättämisen soittaminenkin vaatii kuitenkin instrumentin läsnäoloa? 


1 kommentti:

  1. Hei!


    Minun nimeni on Aino ja olen freelancer Promo logic:lla, netti media toimistolla. Olisimme kiinnostuneita lisäämään 2-3 lausetta ja linkin teidän sivullenne sovittuun hintaan vuodeksi.

    Olkaa hyvä ja ilmoittakaa jos tämä kuullostaa kiinnostavalta ja annan lisätietoja. Jos omistatte myös muita sivuja, olkaa hyvä ja liittäkää niiden URL osoitteet jotta voin käydä myös ne läpi mahdollista sopimusta varten.

    Kiitos ja pikaisiin kuulemiin!

    Ystävällisin terveisin

    Aino Nurminen
    nurmien.aino@gmail.com

    VastaaPoista