" As
the Spirit Wanes, the Form Appears."
C.Bukowski
Aluksi ja lopuksi, alfa ja amega, aatami ja eeva, maa ja taivas;
noita kaikkia lienevät turvallisuus ja etiketti miekkailulle urheiluna. Mikäli
valmistautuisimme oikealle kentälle (jota luojalle kiitos emme tee) niin "what
ever it takes" hengessä ajaisimme toiset kuoppiin ja pylväisiin, ja pyrkisimme
"murskaavaan tehokkuuteen"ja "ylivoimaan." Nyt sen sijaan toivoakseni ja
uskoakseni, keskeistä on ilo liikkeestä ja yhteistyöstä. Aihetta voi karkeasti jakaen lähestyä
kahdelta suunnalta, yhtäältä yleisten henkisten hyveiden tai periaatteiden kannalta, tai
toisaalta hyvin tarkkojen käytännöllisten ohjeiden kannalta. Kumpikin kysyy
tiedostamista; ensimmäinen elämän ymmärtämistä, toinen kontrollia tilanteiden lukemisen
muodossa.
"If one pursues the historic martial arts one
will find people focused on
different traditions, practicing with different tools, training for different
reasons. Be respectful of them all, for every one of them has something
to teach you and something to learn from you. It s too, too easy to look
for out differences. It is more challenging to seek what we have in
common, but also more rewarding: for in the end, all of us in this
endeavor are brothers and sisters of the sword."
different traditions, practicing with different tools, training for different
reasons. Be respectful of them all, for every one of them has something
to teach you and something to learn from you. It s too, too easy to look
for out differences. It is more challenging to seek what we have in
common, but also more rewarding: for in the end, all of us in this
endeavor are brothers and sisters of the sword."
Christian Tobler, 1
Elämän ymmärtäminen kysyy itsetuntemusta ja suhteellisuudentajua. Kontrolli kysyy elementtien (tilanteissa) tiedostamista ja itsensä rajoittamista. Mika Waltari laittaa Genovan uljaan Guistunianin lausumaan: "Jos aikoo iskeä, on iskettävä äkkiä, odottamatta, kaikin voimin ja iskettävä niin että tuntuu. Se on sotataidon ensimmäinen sääntö. ... Kaikki muu on vain ärsyttävää mielenosoitusta." 2. Näin itsetuntemusta, suhteellisuudentajua, elementtien tiedostamista ja itsensä rajoittamista vastaan asettuvat kamppailun ikiaikaiset ohjenuorat; äkkiä, odottamatta, kaikin voimin ja niin että tuntuu. Kehittyäkseen eniten ottelijana tulisi soveltaa varsinaisen tilan tunnelmaa: ottelunomaisia harjoituksia, monipuolisin välinein, ajattelua kehittävin yksityiskohdin (ettei toiminta keskity ohjaajan mimeettiseen jäljittelyyn), monipuolisin roolein (välillä tarkkaillaan tai ohjataan toisten toimintaa, sekä puolustavassa, sitovassa, viivyttävässä jne.), poikkeavin ottelusuunnitelmin tai varoasennoin ja puolustuslinjoin, erilaisin meditaatioin (mm. käsi, jalka, pimeys), tiloin (kuvittele erilaisia), tekniikka puita kasvattaen, synkronisoiduin liikkein, periaatteiden aukiluvuin ja paljon muuta. Näitä tulisi kehystää joko yksityinen tai yhteisö kulttuurinen itsetuntemus, suhteellisuudentaju, tilanteiden tiedostaminen, yksityisesti itsensä ja toimintakulttuurin kannalta mahdollisten tilanteiden rajoittaminen. Toimintakultuurin kehyksen tulisi pelastaa ihmiset itseltään, sekä esiintuoda mihin kulkija on ryhtymässä hairahtuessaan kyseiseen miekkailun muotoon. Toinen tärkeä rooli on kehityshorisontin muodostaminen, sekä hengessä (horisontti alati taivaanrantaan vetäytyvänä) että konkreettisina mimeettisinä ja varioitavina (kaltaisina tai irrallisina) tavoitteina. Hengessä ensimmäinen kultainen juonne: perinne kantaa ylittämättömiä mestareita, joille "miekkailu" ei ollut osa elämää, vaan "elämä" osa miekkailua. Kaksi hopeista juonnetta ovat; kuinka saada toinen näyttämään paremmalta ja kuinka toinen jättää kentän tai salin parempi kuntoisena kuin sinne saapui, ainakin jos se sinusta riippuu. Toinen kultainen juonne, miten ilmennät laajempaa ymmärrystä elämästä miekkailun kautta?
"Minä
pelkään aina. Pelko suojelee minua."
- Christian, matadori
Peloton
matadori, tai miekkailija, epäilemättä sopii tapaamisen
kohtalokkaiden riskien kanssa, etkä välttämättä halua saapua
tähän tapaamiseen. Jos joku on sopinut tapaamisen puolestasi
kyseessä on usein täysin kontrollin ulkopuolella toimiva
aloittelija tai kokenut joka pyrkii vahvasti kamppailemaan ylläpitäen
sääntöjen ulkopuolista intensiteettiä, rankaisua
varauksellisuuden luojana ja peloittelu elementtejä henkisen
yliotteen saavuttamiseen. Ensimmäisessä tapauksessa absoluuttinen
tai suhteellinen kokemattomuus saa yrittämään liikaa taitoihin
suhteutettuna, jälkimmäisessä pyritään yksiulotteisesti
kamppailemaan kaikilla tasoilla, mikä olisi varmasti hyvä ellemme
muistaisi kyseessä olevan sääntöjen mukaista urheilua. Summa
summarum, niin kauan kuin oletat kaatuvasi, pysyt pystyssä ja
toisinpäin.
On
myönnettävä maailman pullistelevan parempia harrastuksia kuin
miekkailu, kuten vaikka puutarhanhoito tai kävely, mutta maailma ei
ole vain murheen laakso vaan myös violetille pysähtyvä kuula
ruletissa, sen enempää pelinhoitaja kuin pelaajatkaan eivät tiedä
mitä tapahtuu.
Seuraavan
viikot teema: A. gentlehumanit, B. Ottelijat, C. kamppailijat ja D.
"taistelijat", sekä erilaiset ottelutyypit: I. puhdas
mekaaninen harjoitus II. harjoitus jollain variaatiolla joissa toiset
silti statisteja III. harjoitus sparraus ottelu IV. rajoittamaton
ottelu V. Kilpailu
1. Teaching&Interpreting Histrorical swordmanship
edit. s. 135
- Mr. Tobler vaikuttaa; http://www.selohaar.org/
2. Waltari, Johannes Angelos, s. 103
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti