tag:blogger.com,1999:blog-62150378069937014592024-02-08T10:06:57.263-08:00Kappale iloa ja surua - miekkailustaNiko Sammalistohttp://www.blogger.com/profile/18077383508811672579noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-6215037806993701459.post-69442895389967128302014-02-25T05:31:00.000-08:002014-02-25T17:18:18.390-08:00<div style="text-align: center;">
<b>Viimeinen erinomaisuus </b></div>
<br />
<div style="text-align: center;">
<i>Eli mitä voimme oppia Radamsa:lta? </i></div>
<br />
Shakin merkinnöissä erityisen kohtalokkaita siirtoja kuvataan merkeillä "?" tai jopa "??." Kahden <br />
kysymysmerkin tapauksessa pelaaja on tehnyt - kirjaajan mielestä ainakin - dramaattisen, koko <br />
hänen peliään uhkaavan virheen ja yhden kysymysmerkin ansaitsee tekemällä kyseenalaisen <br />
tai selkeän ongelmallisen yksittäisen siirron, joka ei kuitenkaan uhkaa koko peliä. Näiden yksittäisiä <br />
siirtoja koskevien huomioiden lisäksi tietyt tunnistetut ja tunnustetut sommitelmat, asetelmat tai mekaanisemmin siirtosarjat (avausteoria) voivat osoittautua ongelmallisiksi tai niiden voi ajatella <br />
sisältävän tiettyjä rakenteellisia heikkouksia tai hiljalleen kumuloituvia ongelmia. <br />
<br />
<div style="text-align: left;">
Joidenkin mestareiden peleistä on kuitenkin sanottu ettei kumpikaan tehnyt koko pelin yhtäkään </div>
<div style="text-align: left;">
varsinaista virhettä tai luonut muutoin ongelmallista asetelmaa johon erityisesti puuttua, ja silti toinen voitti.Kiehtovaa! Miekkailussa tämän voisi tulkita merkitsevän <b>A.</b> ulkoisesti vähäeleistä, juuri mitään muodollista tapahtumaa sisältämätöntä tilannetta, ainakin samaistuttavan sisäisen liikemaailman jakaville. Osapuolet esimerkiksi liikkuvat tilassa keskittyneinä; kenties kokeneille kendokoille luonteenomainen tilanne. Toisessa<b> B.</b> tapauksessa <b>I.</b> yksinkertaisia - ensimmäiselle momentille, yksiulotteiseen kehitelmään (1.) - tai<b> II.</b> ensimmäisille momenttien joukolle sijoittuvat kehitelmät. (siis yksinkertaistetusti ja kömpelösti ilmaisten aloitusele, vastaele ja vastaeleen vastaele; oikeasti tilanteet harvemmin menevät näin, vaan liittyvät hienosyisempiin asetelmiin ja varodynamiikka matriiseihin (2.)) </div>
<br />
Jälkimmäisessä tapauksessa (<b>B.</b>, <b>I</b> ja <b>II</b>)<i> viimeinen erinomaisuus</i> tarkoittaisi siis näiden <br />
jälkeisiä tilanteita, joissa edeltävät kehitelmät ikään kuin riippuvat ilmassa (3.) ja joiden keskellä <br />
jatkotilanteet tapahtuvat ja edelllisessa (<b>A.</b>) mahdollisten kohtaamisten muotoja ennakoivaa väreilyä vailla hahmoa. Tässä mielessä käy ymmärrettäväksi joidenkin miekkailuelokuvien tilanne, jossa osalliset ikään kuin tihentyneinä hetkinä ovat jo aloittaneet ottelun, vaikka muille he näyttävät seisovan paikallaan kaukana toisistaan. Samoin musiikki on äänien lisäksi läsnä myös hiljaisuudessa, tai ensimmäisen äänen vireen odotuksessa. Säveltäjä John Cagen tyhjä kappale (4.)voisi löytää vastineensa myös miekkailun maailmasta, ottelusta jossa kumpikin osallinen vain seisoisi etäällä vailla pienintäkään elettä, ja jokaiselle miekkailullisen horisontin sisällä olevalle kyseessä olisi ottelu, siis vailla pienintäkään liikettä. <br />
<br />
Viimeinen erinomaisuus vertautuu sanattomaan hiljaisuuteen, ymmärrykseen pelkän hetkellisen <br />
silmäyksessä. Keskusteluun johon tarvitsematta sanan puolikastakaan, oleellinen on silti sanottu. <br />
Eräs inhimillinen piirre on paradoksaalisesti toive kadota yksilönä - jotta asiat olisivat tasapainossa, <br />
Dostojeskin enkeli puolestaan antaisi eetterin, tähdet ja kuun yhdestä ainoasti inhimillisen hetken häivähdyksestä - johon ajatukset nirvanasta, taivaasta tai humalasta ilmeisesti tavallaan vastaavat. Samassa hengessä miekkailun ohjaaja olisi lopulta katoamisen opettamiseen vihkiytynyt. Päämäärä olisi toisaalta päämäärien katoaminen, sekä hahmoton, mihinkään paikantumaton ymmärtäminen, jolle kultainen kruunu on haihtunut päästä ilmaan, vain hengitettäväksi. <br />
<br />
<span style="font-size: small;">1. jossa toinen vain lyö toista esim. käsille niin ettei toinen edes käsitä iskun tulevan tai jossa toinen on selvästi ja kirkkaasti juuri tästä, kykenemättä silti tekemään mitään. Tämä voi näyttäytyä <b>a</b>. ei vain käsitä tilannetta kokemuksellisesti, tilanne tuntuu siis epätodelliselta,<b> b</b>. ei vain käsitä vaihtoehtoja estää tilanne, vaikka tilanne tuntuu todelliselta <b>c.</b> käsittää vaihtoehdot muttei koe niitä mahdollisiksi <b>d</b>. käsittää vaihtoehdot , hahmottaa niiden sovellusalan ja kokee ne mahdolliksi, vaikkei silti käytännössä vielä kykene niihin. Toisin sanoen viimeisessä vaihtoehdossa hän on siis tilanteen kannalta miekkailullisen horisontin sisällä.<b> e</b>. hahmoittaa tarkoitetun tilanteen, mutta sen lisäksi kykynee hajottamaan sen sekä nyanssiluonteisiin että karkeampiin osiin ja toisaalta tiivistämään sen äärimmilleen. Nämä yhdessä huomioiden kykenee luomaan tilanteen uudelleen uutena, eri elementtejä (matriisi, kolmio) varioiden. </span><br />
<span style="font-size: small;">Lisäselvennys; </span><br />
<span style="font-size: small;"><b>O.</b> vähäeleinen versio, joidenkin vanhojen autereiden kehys. Kuvittelussa on voimaa, väkeä, moni on hävinnyt kuvitelmilleen tai otellut enemmän tai vähemmän illusorisen vastustajan kanssa edessään olevan sijaan.</span><br />
<span style="font-size: small;"><b>I.</b> urheilumiekkailun tyypillinen tapaus </span><br />
<span style="font-size: small;"><b>II. </b>kehitelmissä on usein kyse yhtä paljon henkisestä kantista ja keskittymisestä kuin reaktioista tai taidoista.toiminnan hetket eivät ole jaettuja 1, sitten toinen 2, ja taas itse 3 jne., vaan lomittaisia, kummallakin samaan aikaan 1, 2 ja 3. Vuorottainen käsitys voisi perustua seuraavaan olettamaan, jos hyökkäät, niin toinen olisi pakotettu puolustamaan, mutta käytännössä hän voi samalla vähän vetäytyä ja vastahyökätä tai edetä samalla puolustautuen ja vastahyökäten. (counterattack with opposition). Lisäksi, riippuen keskittymisestä ja reaktiokyvystä, toisella voi periaatteessa olla kaikki momentit 1, 2, 3 tai ne ovat ylipäätään erimittaisia eri henkilöillä. </span><br />
<span style="font-size: small;"><b>III. </b>kehitelmien jälkeinen tilanne<b>, </b>jossa aiemmin tapahtunut ja aiemmat mahdollisuudet ovat intensiteettinä läsnä. Kiinnostava kysymys olisi mihin miekkailulla yleensä viitataan? Keskittymis ja kuvittelu harjoitukset voisivat liittyä O., reaktio, ajoitus ja sijoittumisharjoitukset I., perinteiset mekaanise sarjat, sekä avoimemmat sommitelmat II ja <i>viimein tilanne jossa jokainen osuma käy aiemmat vaiheet lävitse</i>, ja toiminta tyypillisesti ymmärretään jollain tavoin jälkikäteen. Siis puolitietoista improvisointia. III..Peariaatteessa, mikäli kykenet voittamaan aiemmilla tasoilla niin hyvä, mutta jos kumpikin osapuoli torppaa toisen pyrkimykset aiemmissa mielissä (O., I ja II) niin päädytään tähän taianomaiseen lupaukseen.(ensimmäistä kertaa ottelun mahdolliset kommentaattorit saavat myös ansaita nimensä selvittämällä sumeahkoja ratkaisevia piirteitä) . <b> </b> </span><br />
<br />
<span style="font-size: small;">2. matriisi, mitä mahdollisuuksia intuitiivisesti avautuu, joko puolitietoisesti tai miltei tiedottomasti. Vaarallisen, kontrollittoman toiminnan sijaan tarkoitetaan toimintamallien mahdollisuuksien vaistoamista. "Varoasennon" voisi katsoa viittaavan staattisempaan, muodollisempaan lähtökohtaan, kun taas "varomuoto" olisi tiettyjen periaatteiden tiivistynyt hetkii, sen sijaan "varodynamiikka" viittaa intuitiivisempaan, vähemmän hallittavaan, kaaoksen sisällään pitävään vaistomaiseen toimintaan. </span><br />
<span style="font-size: small;"><br /></span>
<span style="font-size: small;">Sivuhuomio; Tästä pääsisi halutessaan miekkailukoulutukselliseen teemaan, mistä tai miten oppimisen tulisi lähteä, johon voi lyhyesti viitata, mihin pyritään. (pyrkimysten voi taas turvallisesti olettaa liittyvän enemmän ohjaajan luonteeseen / hahmoon, kuin miekkailulliseen ymmärrykseen. Ellei satu olemaan niin, ettei ohjaaja / opettaja tms. ole itsensä puolella.) Sydämessäni en silti ole kovin sympaattinen kopiokone miekkailulle, joka lähtee jonkin muodon täydellisyydestä ja samuuden saavuttamisesta siihen. Miekkailun ytimessä asuu kaaos. </span><br />
<span style="font-size: small;"><br /></span>
<span style="font-size: small;">3. vr. jos kotonasi asuu useampi ihminen, silloinkin kun he eivät ole paikalla, saatat toisinaan kokea heidän mahdollisesti olevan paikalla; merkillisimmillään tämä näyttäytyy joidenkin vanhojen ihmisten kohdalla joiden edesmennyt puoliso tuntuu kävelevän toiselle tiloissa edelleen, ja kun tämä käy vierailijalle selväksi, hän saattaa havahtua taianomaisesti tämän läsnäoloon. Samasta on kyse miekkailullisessa tilanteiden viipymisessä ilmassa. </span><br />
<span style="font-size: small;"><br /></span>
<span style="font-size: small;">4. http://fi.wikipedia.org/wiki/4%E2%80%B233%E2%80%B3 Mikä huvittavinta, kuiten wikipedia totetaa, "kappale sävellettiin ensin pianolle, muitta soittimen valinta on käytännössä vapaa." Toinen soitti sen alppitorvilla tai Notre Damen katedraalin uruilla, ilmeisesti soittamatta jättämisen soittaminenkin vaatii kuitenkin instrumentin läsnäoloa? </span><br />
<br />
<br />Niko Sammalistohttp://www.blogger.com/profile/18077383508811672579noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6215037806993701459.post-37305005132963890162013-05-13T07:51:00.002-07:002013-05-13T08:35:02.652-07:00<div style="text-align: center;">
<i>"Autuaat ovat teidän silmänne, koska ne näkevät, </i></div>
<div style="text-align: center;">
<i>ja korvanne, koska ne kuulevat!" </i></div>
<div style="text-align: center;">
- Matteus 13:16 </div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<u><b>Tuomarit ensimmäisellä tuomiolla</b></u></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Hyvä, olet siis päätynyt tuomariksi,
luoja sinua armahtakoon sillä osallistujat eivät sitä
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
tee, voisi sanoa, muttei sekään
pitäisi paikkansa sillä useimmat tietävät kuinka vaikeaa
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
monia tilanteita on arvioida ja ratkaista kohtuullisesti, huomioiden lukemattomat muuttujat<br />
ja havainnon rajautunut suuntautuneisuus. <a href="http://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY">http://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY</a></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Hyvät miekkailijat eivät ole toki
automaattisesti hyviä tuomareita, yhtä vähän auttaa miekkailu
yhteisön tunnustus, sen sijaan itsensä tuntemus, herkkyys ihmisten
käyttäytymismallien tuntemiseen , aito keskittyminen, tinkimätön
itsekritiikki ja lajikohtainen ymmärrys auttavat kummasti.
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Toisinaan ottelijat aistivat tilanteen
paremmin, toisinaan luulevat aistivansa, kuitenkin tuomarin osa on
viimekädessä ratkaista. Tuomariin voivat vaikuttaa tähtien ja
auringon ohella, ottelijat, yleisö, toiset tuomarit, yleiset
olosuhteet ja muu ympärillä tapahtuva. Yleisöllä on suosikkeja,
yleisö kaipaa draamaa, kenties yleisö haluaa vain hämmentää
tilannetta tai kukapa tietää ettei yleisö reagoisi puhtaasti
ottelijoiden (osittain ulko-ottelullisiin) reaktioihin?
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Taitava ottelija voi olla tietoinen
samoista psykologisista ja havainto teoreettisista (miten ihminen
havaitsee ympäristöä) seikoista kuin hyvä tuomari. Tietoisuus voi
liittyä käsitteelliseen tai vaistomaiseen ymmärrykseen, edellinen
koskee teoreettista ja jälkimmäinen käytännöllistä puolta. Hän voi tuulettaa (juhlia voittoa)
monia tilanteita varmuuden vuoksi tietäen, että tuomari tulkitsee
voittajan oloisen paljon helpommin voittajaksi riippumatta
aktuaalisista tapahtumista. Esim. säilä miekkailussa tämä on
johtanut kummankin ottelijan villiin riemuun – varmuuden vuoksi –
tai vetoavaan kääntymiseen tuomitsijan puoleen. Peliteoreettisesti,
joko taitavampi näyttelijä tai itsesuggestoija voittaa tulkinta
edun tai sitten kumpikaan ei sitä saa riemuitsemisten kumotessa
toisensa, vaikka toisen riemuitsematta jättäminen siirtäisi
tulkinta edun jälleen tuulettajalle.</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Vältä itseäsi tukevia eleitä, kuten
käsien pitämistä seläntakana, pidä kädet neutraalisti sivuilla,
jolloin sympolisella tasolla joudut tukeutumaan havaintoihisi, et
itseäsi henkisesti tukeviin käsiin. Kysymyksien herätessä,
tutustu ihmisen kehollista elekieltä esittelevään kirjallisuuteen
tai tarkkaile ihmisten tilaan asettumisen tapoja erilaisissa
tilanteissa, pyri erottamaan luonnolliset (ei tietoiset) ja
rakennetut (tietoisesti ylläpidetyt) eleet.
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Kiinnitä huomiota erityisesti
kilpailullisesti ja kamppailullisesti orientoituvien tapaan jatkaa jo
heidän häviämiään tilantaita eteenpäin tasatuloksen tai jopa
voiton toivossa. Edellisistä voi erottaa miekkailullisesti
orientoutuvat, jotka toimivat kontrollissa, sääntöjen puitteissa
ja varsinaisen ottelutilanteen sisällä. Edelliset voivat myös
tilanteiden jatkamisella hakea henkistä etua, ottelun karatessa
tuomareiden käsistä, väkivaltaisempi ja nyrkkeilijän ”sydämen”
omaava, voittaa edun.
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Tiedosta ymmärrettävä inhimillinen
piirre selvitä tilanteista ”kasvojaan menettämättä”, jolloin
kiusaus ennenkaikkea ”vakuuttavalta” näyttämiseen kasvaa.
Mikäli lajikohtainen itsetuntosi on korkealla tasolla, voit myös
olla vakuuttuneempi arvioistasi kuin ne oikeastaan ansaitsivat.
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Jotkut ottelijat ovat vakuuttuneita
siitä, että heidän kuuluu voittaa, jolloin epäedullisia
tilanteita pyritään muuttamaan mitä ilmeikkäimmällä
elehtimisellä, tiedosta tämä. He näkevät mitä haluavat nähdä,
ja uskovat omiin sanoihinsa. Jotkut yhtäläisesti omaksuvat
miekkailulliseksi käytännöksi peliteoreettisen kuvion, jonka
onnistuessa he voittavat, mutta jonka epäonnistuessa he päätyvät
vain hieman epäedullisempaan asemaan. (Käytännön esimerkki on
valmius jalkojen uhraamiseen - mikäli säännöt jakavat osumakohtia
(kuten rottinki ja pehmomiekkailussa) – yhtäältä teoreettisesti
kehnon miekkailun merkkinä, toisaalta sääntöjen vastaisena
menetetyn jalan varassa etenemisenä. Toisin sanoen käytettäessä
jalkaa tavalla tai toisella sääntöteknisenä kilpenä.)
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Legendaarinen jääkiekko tuomari Seppo
Mäkelä kertoi katsovansa peleissä lähinnä tuomarien työskentelyä,
muun jäädessä sivu-osaan. Toivottaessa hiljalleen parempaa
tuomarointia, roolin ei tulisi olla ”välttämätön paha” vaan
yksi uusi kulma miekkailuun ja tilaisuus oppia lisää.</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
ps. lopulta harrastuksenomaisessa
yhteydessä tärkeintä on inhimillinen näkökulma, inhimillisyyden
ylläpitäminen, sen valvominen etteivät ottelijat ole tavalla tai
toisella kohtuuttomia suhteessa olosuhteisiin. Ja ennenkaikkea,
täyttävätkö he keskinäisen kunnioituksen tunnusmerkit, joita
ilman kenenkään ei tulisi otella. Loppujen lopuksihan tarkoitus on
miekkailla paremmin, ei voittaa ketään, ei edes itseään. </div>
Niko Sammalistohttp://www.blogger.com/profile/18077383508811672579noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6215037806993701459.post-57524252110294402332012-12-15T17:24:00.000-08:002012-12-16T06:42:58.812-08:00<br />
<div style="margin-bottom: 0cm; text-align: center;">
<div style="text-align: left;">
<b>Kilvoittelun ja kilpailemisen osa miekkailuyhteisöissä </b></div>
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Ajoittain tuntuu kuin koko moderni
maailmamme lysähtäisi kasaan kilpailun kadotessa, ja saa tosiaan
juoda pohjaan asti naiviuden lähteestä uskoakseen ettei ajanhenki,
tuo gestalt, vaikuttaisi myös läsnäolon tapaamme kehässä ja
kentällä. Perinteisesti henkistymisen hengessä voisi tuntea, ”ei
ole muita vastustajia kuin itse” tai ”ei ole muuta pelättävää
kuin pelko itse.” Toisinsanoen, kamppailu tai kilpailu –
sellaisen vallitessa - olisi merkitsevästi sisäinen, mutta
rehellisenä hetkenä voimme todeta kilvoittelun tai pelon ottaneen
hyvinkin konkreettisen muodon. Joka tapauksessa kilvoitteluun ja kilpailuun tarvitaan kuitenkin päämääriä, horisontteja. Kilpailun kannalta: A.
voittaa kontrollin puitteissa, B. voittaa hinnalla millä hyvänsä tai kilvoittelun puolesta C.
miekkailla hyvin (rakenne ja puolustus) tai D. ilmentää
jotain pedagogista pointtia tms. Ehkä kiinnostavimpana voisi pitää näille ulkopuolista E. näyttävästi, innostavasti ja leikkisästi ottelemista, jolloin kyse olisi sisäänpäin kääntyneestä dialogista vailla päämääriä tai ulospäin avautuvia horisontteja. Näitä voi toki ajatella myös ristiin, täysin tietoisina, puolitietoisina tai tiedostamattomina muotoina tai käytänteinä. </div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Monet arvostamani ottelijat pitävät
ihanteenaan <i>miekkailla hyvin</i> tappion uhallakin, kun taas
<i>hinnalla millä hyvänsä voittoon </i>pyrkiminen
johtaa usein tapaturmiin, yhteisön yhteenkuuluvuuden heikkenemiseen,
oikean vaaran tunnelmaan, sekä huonoon miekkailemiseen sääntöjen
vähänkään johtaessa tähän. (Esim. vaikka säännöt sallisivat
jalalla torjumisen tai voittamisen katoavan pienellä ajoitus edulla,
ei liene silti <i>hyvää miekkailua</i>
etukäteen suunnitella puolustuksen tiputtamista näiden
hyödyntämistä silmällä pitäen.) On siis - yllättävästikin –
eri asia voittaa kuin miekkailla hyvin, voittoonhan vaikuttaa niin
moni muukin asia, tuomareiden puolelleen voittamisesta lähtien.
(Usein vaadittava intensiteetti - hyvässä ja pahassa, sekä niiden
tuolla puolen - vastaa toisaalla esiin nostettua menestyksen
reseptiä; ”ellet ole valmis repimään lamppua katosta ja
suuntaamaan sitä itseesi, jäät varjoon.”) Kilpailla ja
kilvoitella voi moneen suuntaan, henkilökohtaiseen voittoon,
miekkailukulttuurin puolesta, miksei myös opettajan puolesta.
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br />
<b>Tapoja osallistua</b><br />
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Parhaita otteluita on maustanut <b>I.</b> rakkaus taiteeseen tai yhdessä liikkumiseen, riippumatta osallistujien taidoista tai muustakaan. Toisena saapuvat <b>II.</b> hyvään tai <b>III.</b> leikkisään ja innostavaan miekkailuun keskittyneet. Sittemmin myös <b>IV.</b> pedagoginen otteleminen on ollut palkitsevaa, otteluiden rakentaminen tiettyjä hienosyisiä teknisiä elementtejä ilmentäviksi. Jotain kiehtovaa sisältyy lopulta myös <b>V.</b> absoluuttiseen voittoon pyrkimiseen kontrollin puitteissa. Viimeisenä kaikista mahdollisista ja mahdottomista syistä saapuu <b>VI.</b> voittoon pyrkiminen kontrollitta hinnalla millä hyvänsä, merkiten miekkailukulttuurin tuhoa kaikissa muissa tapauksissa kuin osapuolten täysin tietoisesti sopimissa, poikkeustapauksissa.<br />
<br /></div>
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<b>Osallistumisentapoja soveltaen</b></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Oletetaan kaikkien
kymmenen ryhmässä omaksuneen viimeksi mainitun asenteen, jokainen
siis lyö maanrakoon parhaan kykynsä ja edellytystensä mukaan
jokaisen vähänkin heikomman. Oletetaan kaikkien eritasoisuus, siis
kymmenes → nuijii muut, yhdeksäs tulee edellisen nuijimaksi, nuijien loput
kahdeksan ja niin edelleen. Tällöin käy päinvastoin kuin
kulttuuri edellyttäisi, suhteellisesti kokemattomimpia ei
erityisesti tueta ja oteta huomioon tai vähintäänkin suojella
kolhuilta, vaan kaikki edellinen kääntäen. Liian usein, niin
lapsilla ja nuorilla kuin aikuisten puolellakin, uudempia arvioidaan
kulloisenkin osallistumistavan eikä mahdollisuuksien kannalta. (Tämä
johtaa lapsilla ja nuorilla surullisen kuuluisaan dilemmaan jossa
vähän vanhempi tai vahvempi lapsi arvioidaan paremmaksi ja huomioidaan
eritavoin, minkävuoksi monessa lajissa on suhteettoman paljon
loppuvuodesta syntyneitä lopulta mukana.) Hetkellinen kilpailu
sokaisee näkemästä kokonaisuutta.
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br />
<b>Hajanaisuus ja koordinaation kolme piirrettä</b> </div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Päinvastoin,
päinvastoin, paavikin on vain jumalan palvelijoiden palvelija, ne
joilla on siihen edellytyksiä (teknisiä, henkisiä,
yhteistoiminnallisia jne.), heidän tulisi vain tukea eniten uusimpia
toimien esimerkkeinä kontrollista ja yhteistoiminnasta. Näinollen
riippuen kulttuurista (yhteiset käytännöt ja rakentava toiminta)
tai sen puutteesta (jokaisella omat puolitietoiset käytännöt)
uudemmat ovat joko harvinaisen onnellisessa tai onnettomassa
asemassa. Luonnollisesti erilaiset luonteet, temperamentit ja
motivaatiot – tietoiset, puolitietoiset tai tiedottomat – saapua
lajin pariin vaikuttavat ratkaisevasti ellei lajia, yhdistystä tms.
ole joko johdettu (jonkin toimesta), koordinoitu (jonkin valveutuneen
ja kyvykkään ryhmän puolesta) tai ellei toimita jonkin niin vahvan
yleisen hengen piirissä, etteivät yksilöt koe <i>voivansa</i>
toimia sitä vastaan.
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Ensimmäisessä
tapauksessa ohjaajan luonne vaikuttaa tietenkin dramaattisesti,
toisessa eturyhmän keskinäinen dynamiikka joka heijastuu toisaalle,
pitäen rakennetta, sekä käytänteitä koossa (liike-elämässä
puhuvat näistä ”dream team:eista”) ja kolmannessa <i>perinteet
ja henki</i> velvoittavat ja mahdollistavat toiminnan melkein
epäpersoonallisesti niiden piirissä, kehässä. Koskien sekä
muodollisesti ohjaajia, muodollisesti osallistujia, jotka
kumpainenkin kääntyvät perinteisiin.
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br />
<b>Kilvoittelu ja kilpailu</b> </div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Kilvoittelu tähtää
epäpersoonallisiin, yleisiin päämääriin, miten yhdessä voimme
kehkeytyä taitavammiksi (tiedollisesti, ymmärryksellisesti),
kauniimmiksi (yhteistyö, kohtaaminen) ja hyvemmiksi (eettisesti)
riippumatta taustoista tai edellytyksistä; kilpailun puolestaan
tähdätessä henkilökohtaiseen maineeseen ja voittoon. Kilpailu
tulisi nähdä kilvoittelulle alisteiseksi poikkeustapaukseksi. <br />
<br />
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Kilvoitellen ”miten
saat kanssa-osallistujan näyttämään paremmalta” ja ”miten
vastustaja poistuu parempi kuntoisena kuin saapui”, liittyvät
<i>kauneuteen, </i>kun taas liikkeen, kunnon, tekniikan, taktiikan,
strategian, sekä hengen suhteen ilmenee <i>taitavuus</i> ja lopulta
<i>hyveellisyyden </i>kannalta voi kysyä mitä opimme elämästä,
millaisia ihmisiä olemme miekkailun kautta. Historiallisesti
triangeli helkkäisi toki erilaista säveltä.</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Meillä on taipumus - toisinaan - kasvaa rooliemme mittaisiksi, siksi ihmistä tulee katsoa (..ecce homo..) kauniina, taitavana ja hyveellisenä, ymmärtäen että katseemme, osaltaan, tekee toisista sellaisia kuin he ovat. Siksi tarvitaan kilvoittelevaa katsetta. </div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
epilogin tapaisia huomioita, </div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
+ Hyvinvoinnin
merkityksen kirkkaasta ja selkeästä ymmärryksestä saan kiittää
Jukka Salmea, joka otti teeman esiin Jyväskylän historiallisen
miekkailun harjoituksissa, sitä ennen hahmotin puoli- tietoisesti miekkailu taidon
sille varsinaisesti kuulumattomalle sijalle. Niin uskomattomalta kuin se jälkikäteen tuntuukin. (Vaikka
sydämessämme tiedämmekin miekkailutaidon lopulta olevan
hyvinvointia tärkeämpää...) </div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
++ Miten yhdessä voimme olla enemmän, toisen kustannuksella enemmän olemisen sijaan; kokeneempana voitkin arvioida monien tilanteiden tai harjoitusten onnistumista sen kautta, mitä toinen onnistui oppimaan. </div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<div style="text-align: left;">
+++ <i style="color: #775d39; font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 8pt;"><span style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">"Loukkaantumisriski
kasvaa nopeasti, kun harrastelusta tulee totista </span></i><i style="color: #775d39; font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 8pt;"><span style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">taistelua. </span></i></div>
<div style="text-align: center;">
<i style="color: #775d39; font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 8pt;"><span style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">Eri tutkimusten </span></i><i style="color: #775d39; font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 8pt;"><span style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">mukaan vammariski nousee kilpailutilanteessa </span></i><i style="color: #775d39; font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 8pt;"><span style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">jopa
yli 20-kertaiseksi." </span></i></div>
<div style="text-align: center;">
<i style="color: #775d39; font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 8pt;"><span style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;">(Lähde </span></i><span style="color: #775d39; font-size: xx-small;"><span style="color: #947c3e;"><span style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;"><a href="http://yle.fi/uutiset/harrastefutari_potkii_itsensa_helposti_sairastuvalle/6182114" target="_blank">http://yle.fi/uutiset/harrastefutari_potkii_itsensa_helposti_sairastuvalle/6182114</a>) </span></span><span style="color: #775d39;"> </span></span></div>
<div style="text-align: left;">
<span style="color: #775d39;"><span style="color: #775d39;">Yksi käsitys kontrollista, sekä henkisestä että teknisestä, onkin tuon kaksikymmenkertaistuvan vammariskin rajoittaminen. Merkittävä osa vammoista aiheutuu joko taitavien kilpaillessa, kamppaillessa ilman asianmukaista kontrollia ja hallintaa tai jonkin verran suorittavien pyrkiessä suurempaan tehokkuuteen tavoittelemalla voittoa hinnalla millä hyvänsä, tällöin kävellään toisten yli, pistetään lakipisteeltään läpi päähän. Harjoittelukulttuurin, sääntöjen ja valvonnan tulisi kyetä päättäväisesti puuttumaan kumpaankin epäkohtaan. </span></span></div>
++++ On inhimillisesti liiankin houkuttelevaa kirjoittaa "human intrest" hengessä käytänteistä, säännöistä ja toimijuuden muodoista erotuksena abstrakteista rakenteista, metodisista kokonaisuuksista ja teknisistä nyanseista. Jatkossa pyritään palaamaan jälkimmäisiin, muistaen, pienin mahdollinen yksityiskohta on mielenkiintoisin! Elä laske rimaa, vaan poista se. Vältä vähättelemästä kokemustasi, liiku ajatellen ja ajattele liikkuen. </div>
<br />
<br />
<br /></div>
Niko Sammalistohttp://www.blogger.com/profile/18077383508811672579noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6215037806993701459.post-25169844461524202782012-10-01T05:39:00.000-07:002012-10-03T05:22:05.377-07:00<div align="LEFT">
<br /></div>
<div style="text-align: center;">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><b><i> </i><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;"><i>Mistä
tunnistaa savolaisen miekkailijan? </i></span></span></span></b></span></span><br />
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><b><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;"><i>- Niin kieroista lyönneistä että
ne ovat jo suoria. </i></span></span></span></b></span></span></div>
<div align="LEFT">
<br /></div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><b>Harhaanjohtaminen
miekkailussa</b> (tekninen) </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<br /></div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;">Harhaanjohtamisen
konsepti edellyttää eron jonkinlaisen suoruuden muodon kanssa,
huijaaminen ei siis vastakohtaistu rehellisyyteen, sillä voit hyvin
olla ns.. rehellinen huijari. Ilmiöpiiri on edelleen jaettavissa
historialliseen tai ns. oikean väkivallan tarkastelun ja
urheilullisen tai rituaalinomaisen välillä. Arvata saattaa, alla
keskitytään jälkimmäisiin. </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<br /></div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;">Kuten
yleensä, kamppailussa on päämääränä paljastaa toisen
tarkoitusperät ja kätkeä omat. Vai onko? Vaiko päinvastoin
paljastaa omat tarkoitusperät ja kätkeä toisen? Kysymys on
viisauden alku, vastaus sen loppu, joten pitäkäämme kiinni
avoimuudesta, ainakin mitä urheilullisuuteen tulee. </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"> <i> </i></span></span><br />
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><i>Harhaanjohtamista,
arvoituksellisuutta tai suoruutta</i> voi ilmentää <b>ottelua edeltä</b> rakentaessa ainakin: sofistukoituneesti ja kristallinkirkkaasti
<u>ottelusuunnitelman </u>suhteen (tarkoittaa manuaalitason miekkailullista
kokonaiskuvaa ja henkeä I.), <u>kulloistakin vireys tai mielentilaa</u>,
<u>yleistä aktiivisuutta tai passiivisuutta</u>, <u>varusteita ja välineitä</u>
(vaatteet), <u>sitoutuneisuuden astetta kohtaamiseen</u>, <u>kotoisuutta
maaperän suhteen</u>, <u>yleistä kokeneisuutta</u> tms. <b>Ottelun sisällä</b> on
taas teknisesti mahdollista harhaanjohtaa, arvoituksellistaa tai
suoruuttaa vartalonkierto, lyöntikulma, paine (kuinka sitoutuneesti
tai paineella isku muodostuu), lyönninpuoli, katse, askelrytmi,
äänenkäyttö, kilpi, miekka.ja epäilemättä monia muita. </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<br />
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;">Harhaanjohtaminen voi olla <i><b>alituista</b> </i>tai sitten <b><i>paikottaista</i></b>,
esimerkki jälkimmäisestä olisi jokin melko staattinen varomuoto
(hetkellisten varoasentojen lähtökohta)II., joka käsitetään
pääasiallisilta mahdollisuuksiltaan tietynlaiseksi, muutetaan
yhtäkkiä ratkaisevasti toisenlaiseksi. Tämä tosin edellyttää,
että ottelija joko tiedottomasti, intuitiivisesti
(puoli-tietoisesti) tai tietoisesti käsittää toisen hahmottavan
mahdollisuudet joko yleiseen tilannetajuun tai miekkailulliseen
hahmottamiseen perustuen. Toisinsanoen, mikäli toinen tulkitaan
kokonaan "tilanteen ulkopuolelle" harhauttamisessa ei ole
mitään mieltä.III.Siksi kokeneiden välisissä otteluissa sekä
harhaanjohtaminen että harhautus voivat ilmetä hyvinkin
hienovaraisesti, kun taas vähemmän kokeneiden välillä tai
epäsuhtaisen kokomuksen vallitessa liikkeitä täytyy tyypillisesti
liioitella. Tässäkin ilmentyy kaksi päälinjaa, toisessa oletetaan
toisen tietävän toiminnan harhaanjohtamiseksi tai harhautukseksi,
kun taas toisessa pyritään luomaan vaikutelma ettei tiedetä toisen
tietävän että itse tietää. <i>Alituinen</i> harhaanjohtaminen
tarkoittaa taas kaikkien johdonmukaisuuden merkkien häivyttämistä
alituisen muuntuvan ja elementaarisen dynamiikan alle, jossa on
mahdollisimman vähän staattisia tai nivelkohtia, joihin tarttua,
tulkita tai ennakoida. Kuvatun eron näkee kahden aloittelijan
seisoessa suhteellisen paikoillaan, siinä missä kokeneemmat
liikkuvat kuin tulisilla hiilillä. (Erotuksena silti ns. turhasta jatkuvasta sitoutuneesta liikkeestä, joka tarjoaa toiselle rytmejä joihin tarttua ja vain väsyttää harjoittajansa.) </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<br /></div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;">Tyypillisessä
"<b>suorassa</b>" miekkailuottelussa kumpikin toimii siis
miekkailullisen horisontin sisällä jakaen jollain tavoin
verrannolliset tulkintaviitekehykset ja intuition muodot, jotka tosin
melkein aina enemmän tai vähemmän poikkeavat toisistaan, vaikka
taustalla olisikin muodollinen >miekkailu-koulutus> johonkin
tyyliin, periaatteisiin tai sitten henkeen. Tällöin kumpikin
toimivat kuvatussa mielessä ennakoidusti ja voivat enemmän tai
vähemmän ennakoida toisen aikomukset kulloisessakin tilanteessa,
vaikka toinen epäilemättä voisi toimia niin hyvin, ettei toinen
kykenisi vastaamaan vaikka täydellisesti hahmottaisi toimivan
vastauksen.IV. <b>Arvoituksellisuus</b> taas liittyy keskeiseen
taustajännitteeseen täydellisimmillään vailla saumakohtia tai
katkoksia. Eli, toisin sanoen sulava ja dynaaminen liikkuminen (eri
yksityiskohdat) ja rytmin vaihdokset, erotettuna kuitenkin
kyseenalaisesta "liikkeestä liikkeen vuoksi", ei jätä
toiselle mahdollisuutta orientoitua eri tavoin intensiteetin tason
vaihteluihin vahvan ("..hetkenä minä hyvänsä..")
<i>tapahtumisen tunteen</i> luonnehtiessa ottelua. <b>Harhaanjohtaminen</b>
liittyy taas ottelun asetelmalliseen jännitteeseen, joka muodostuu
oletetuista teknisistä tavoista ja näiden toistuvuudesta (eri
elementtien suhteen, joita voivat olla mm. rytmitys, nopeus,
kulmaustapa, vertikaalinen/horisontaalinen linjan kääntö ja niin
edelleen) sekä henkisten edellytysten osallistua. (Mielentila
(innoistunut / välinpitämätön), vire (väsynyt / virkeä) tai
kotoisuus ympäristössä.(esim. astutko varmasti vai ikään kuin
tunnustellen jokaisella askeleella) <b>Harhautus</b> taas koskee
jotain hetkellistä ja yllättävää ohikiitävää tilannetta.
</span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<br /></div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><b>Kerroksellisuus</b>
</span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"> Yksi
inhimillinen piirre on kaksinkertainen huijaus, jossa huijataan että
huijataan, muttei kuitenkaan huijata, mutta kokonaisuutena kuitenkin
huijataan. Eli, tapaus. I. tehdään X vaikuttaen tekevän X. II.
Tehdään Y vaikka vaikutetaan tekevän X III. Vaikutetaan siltä
että ollaan tekemässä X, vaikka vaikutetaan oikeasti tekevän Y,
mutta tehdään lopulta kuitenkin X. IV. Voisiko tämän ajatella
vielä neljännen kerran? (edellinen)+ mutta lopulta kuitenkin
huijaa. Vai katkeaako jatkomo klassiseen kolmanteen variaatioon, tai
kehitelmään? (ks. Robert N. Charrette<b>, </b></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;">Fiore dei Liberis Armizare.. s. 28-30</span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;">, V.) Ja edellä esitettiin vasta
yksinkertaisin kaksijakoinen systeemi, johon voitaisiin
peliteoreettisesti lisätä vastavuoroisuus, eli kumpienkin
vaikutelmat toisistaan, jos olettaa kumpienkin pyrkivän voittamaan
aloitteen, eikä vain suoraan reagoimaan siihen mitä toinen tekee. </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<br /></div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><b>Temppuja
</b><i><span style="font-weight: normal;">eli soveltamisen taide</span></i></span></span></div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><b> </b><span style="font-weight: normal;">Katseella
voit harhauttaa esim. seuraamalla hetken tiiviisti jotakin olematonta
vastustajan olan takana, jolloin toisen intensiteetin herpaantuessa
tai hänen peräti vilkaistessa katseen suuntaan rokotat hänet
välittömästi iäisellä elämällä. Pakenemalla voi harhauttaa
lähtiessäsi ikään kuin "takki auki" perääntymään,
jolloin toinen voi lähteä seuraamaan samoin tunnelmin, josta
yllättävä kääntymisesi jättää hänet vaille varoasentoa. Näin
voi tehdä myös joukolla mutta se on vaikeaa, kerran alkanutta pakoa
tai perääntymistä on vaikea koordinoidusti pysäyttää, joskus
maasto auttaa tässä tarjotessaan ns. luonnollisen puolustus tai
suunnankääntämis-aseman. Klassinen harhautus on jonkin avauksen
(puolustuksessa) tarjoaminen joka on "liian hyvää ollakseen
totta" tai sitten ikään kuin epähuomiossa muodostunut,
harhautuksen painopiste voi olla tasallasi puolustuksessa, liikkeen
keskellä tai jopa lopussa. Puhumalla voi väittää vastustajan
selustan olevan uhattuna, tietenkin oikean turvallisuuden puitteissa.
Joskus nokkelat improvisaatiotkin voivat toimia, poimin maasta
(remmi)kilven (menetetttyäni oman kilpeni hilparin riuhtaisussa)
jota pidin niin kuin se olisi ollut kunnolla kädessä vaikka
tosiasiassa pidin muutamalla sormella kiinni sisäreunasta, eli sain
kilvestä sen todellista suojaa merkittävämmän illusorisen suojan.
Ja niin edelleen. </span></span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<br /></div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><b>Suora
– epäsuora</b><span style="font-weight: normal;"> </span></span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;"></span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">Yksi
suoran ottelutyylin hyveistä on olemuksellisesti vakuuttaa
vastustajalle, että "ottelu on jo käyty", kuten sanottu,
miekkailla kannattaa (näin yksinkertaistaen) vain silloin kun on
pakko. Suoraa voi siis soveltaa mikäli muuhun ei ole tarvetta,
haluat voittaa nopeasti tai se on ainoa keino tiedostaessasi
häviäviäväsi hienosyisemmän teknisen tai liikeasetelman
muutenkin. I alla fall, det är viktig att minns vad är viktigaste
saken i den där världen. Tietty leikkisyys ja perustelematon ilo.
Silti täyteläisen suvereenin näyttäessä aikeensa ilmavan ja
vaivattoman hallintaansa merkkinä, samalla kätketyn suvereeni
ratkaisee yllättävästi, ilmestyksenomaisesti ja meidän on vain
kuunneltava hänen luomaansa enkeliä. </span></span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<br />
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">ps.
Noin sivumennen sanoen, miekkailuteoria voisi oppia aika paljon
joskus, ainakin näennäisesti, yllättävistäkin lähteistä, kuten
1400-luvulla eläneeltä </span></span></span><span style="font-weight: normal;">Nicolaus
Cusanukselta, yhdeltä herramme kristuksen poloiselta palvelijalta. </span></div>
<div align="LEFT">
<span style="font-weight: normal;"> </span>
</div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;"></span><b> </b></span></span></div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><b>Conclusio</b></span></span></div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"> Absoluuttisesti
ylivoimaisen ei tarvitse harhauttaa, hän voi vaan lyödä suoraan
sisään tai läpi, suhteellisesti ylivoimaisen voi joutua jättämään
tietty mahdollisuuksien horisontti josta lyödä avaukseen läpi.
Harhaanjohtaminen tai harhautus ovat taidelajeina varattu
miekkailullisen horisontin sisällä ilmentyviin suhteellisiin
eroihin valmiuksissa. Tässä ilmenee taas kuinka absoluuttisen
vallan tarvitsee piilotella vähemmän luonnettaan, se voi vain
näyttäytyä ja käyttäytyä miten mielii, ikään kuin
ilmoituksena, mutta meille muille jää näyttäytyminen ja
käyttäyminen, kerroksellisesti jonkinlaisina. </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<br /></div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><b>Selvennykset
</b> </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;">I. tämä
tarkoittaa yleispiirteisesti merkittävää kokonaisvaltaista
harkintaa "tasona" tai orientaationa, erotuksena muista,
ottamatta kantaa muihin piirteisiin, kuten onko se parempi kuin
jälkimmäinen vai ei. </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;">II. Miten >näemme> jonkin muodollisesti staattisen liikkuvan eri
hologrammeina. </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;">Mitä
enemmän johonkin tarkentaa, sitä enemmän yksityiskohtia ja
monimuotoisuutta löytyy, vaikka etäältä sumuinen pehmeä
kokonaisuus muodostaisi yhden elementin. </span></span>
</div>
<div align="LEFT" style="font-weight: normal;">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;">III. Noin sivumennen sanoen tämä liittyy myös "ignoranttien"
mahdollisuuteen yllättää heidän toiessaan enemmän tai vähemmän
kokonaan "miekkailullisen horisontin" ulkopuolella,
vertautuen kärjistyneimmillään niihin hyväksyttyjen teorioiden
kannalta lentokyvyttömiin mehiläisiin joiden ei olisi pystynyt
kyetä lentämään ja silti, teorioiden harmiksi näyttävätpä nuo
lentävän. Siten "ignorantti" voi käyttäytyä
ennakoimattomammin, hyvässä ja pahassa, kuin miekkailullisen
horisontin sisällä toimiva. </span></span>
</div>
<div align="LEFT" style="font-weight: normal;">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;">IV. Moninaiset erot lienevät syynä, toinen on pitempi, notkeampi,
voimakkaampi, tarkempi ja niin edelleen. Lienee joskus näinkin,
toinen on "miekkailukirjaltaan" (vr. pelikirja), teknisesti
tai henkisesti parempi ottelija, mutta toinen voittaa parempien
edellytystensä kautta.) </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
V. Mr. <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;">Charrette ottaa esille kiehtovan teeman, kuinka pitkälle osittain peliteoreettinen aloitetekniikka, vastatekniikka ja vastatekniikan vastatekniikka ja niin edelleen, ketju voi kertautua ilman "epätieteellistä / taiteellista" (mukellus) asetelmaa tai tilanteen purkautumista, "uudelleen aloitetekniikka," mutta voi ajatella kohdattujen tilanteiden jäävän vireeksi, painostavuudeksi / keveydeksi, jännitteeksi seuraaviin tilanteisiin, joten "peruslähtökohdan" palautuminen on aina enemmän tai vähemmän suhteellista. (Ottelijat kun eivät loppujen lopuksi ole peliteoreettisia koneita.)</span></span><br />
<br /></div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><b>Termit
ja konseptit</b> </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><i>harhaanjohtaminen
</i>= miekkailulliseen profiiliin, edellytyksiin ja kulloiseenkin
yleiseen henkiseen vireeseen, alituinen (kokonaiskuva), hetkellinen
(yllättävä poikkeus). </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><i>Arvoituksellisuus</i>
= dynaamiseen, linjoiltaan ja tasoiltaan, avoimeen tyyliin liittyvä
yleinen ominaispiirre, jolloin tilanteen tai asetelman kehittelyn ja
räjähtävän toiminnan välistä eroa on usein hyvin vaikea
määrittää, ja yltää näin "askelta edelle." </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><i>harhautus</i>
= jonkin välittömän tilanteen toiminnan kätkevä jännite, joita
voi myös kerroksellistaa. </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><i>harhaanjohtamisen
tasoja </i>= S (suora). ~H (yksinkertainen huijaus), ~~H (vaikutetaan
huijaavan mutta toimitaankin ennakoidusti), ~ ~ ~H (vaikutetaan
toimittavan ennakoidusti, vaikka pidetään "feint"
jännetettä yllä, mutta kuitenkin esim. lyödään toiselta
linjalta), ~ ~ ~ ~H (?), ehkä kehitelmä on hyvä pysäyttää
kolmanteen variaatioon samalla miettien neljännen mielekkyyttä.
(yleisempi huomio, varomuoto kehitelmät sitoutuneena etäisyydellä
kannattaa nekin laskea yleensä ensin kolmeen, ja käsitellä jatkoja
osittain ennakoimattomina tai erityistapauksina, joita voi toki jakaa
erilaisiin tyypillisiin luokkiin tai tilanne tyyppijoukkoihin.) </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><i>yksinkertaistus</i>
= monia teoreettisia hahmottamisen tapoja koskee esimerkillinen
yksinkertaistaminen joilla tekee lopulta lähinnä vain
harjoituskategorioina, ja kuvainnollistuksina, samoin käytännössä
"tietoisuus on liian hidas" ottelussa hahmottamaan eri
mahdollisuuksien horisontteja, vaan ne täytyy vaistota tai aistia.
"Suora" on tulkinta, kuten "harhautuskin." Ja
noin, liikuntamielessä, eihän ole pakko tulkita mitään, reagoida
vain jotenkin. (tai kerätä reagoimisen tapoja..) </span></span>
</div>
<div align="LEFT">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><i>eroon
pääseminen ja tilasommitelma</i> = ensimmäinen täyden
intensiteetin murskaavaan tähtäävät välittömän kontaktin
ottelut ovat yleensä puolessa minuutissa ohi, ja minuutin kamppailu
olisi jo pitkä, ymmärtääkseni. Sen sijaan, pyörimisenä ja
varoasentojen kehittelynä ottelu voi jatkua kauemminkin, etenkin jos
kumpikin osallinen ei ole niin päämääräkeskeinen. </span></span><br />
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><i>miekkailullinen horisontti</i> = tapa hahmottaa ottelutilanne joidenkin tekniikoiden(kehollinen rakenteellisuus), periaatteiden tai henkisen orientaatioiden ja ilmenevien aiempien kokemusten kautta erotuksena <i>talonpoikais toiminnasta</i>, joka vastaavasti ilmentää lamaantumista tai yliaktiivisuutta ("jäätyminen tai acting out"), sekä toiminnassaan erilaisia sitoutuneisuuden muotoja. Jälkimmäisestä leimallisin esimerkki on <i>talonpoikaisisku</i>, joka on rytmillisesti yksiulotteinen, linjaltaan ylisitoutunut ja kulmaltaan ennakoitava. Teknisen taiturin ei tulisi kuitenkaan koskaan unohtaa seuraavaa: "Violence in action overcome form," mutta edellisen soveltajan ei tulisi vastaavasti yllättyä jos tekniikka sittenkin, pyyhkii heillä pöytää.Urheilussa tulisi tosin keskittyä, edellisen sovellusluonteen tiedostaen, myös ja etenkin henkisiin hyveisiin, joista yksi tärkeimmistä on: <i>"kuinka saat toisen näyttämään paremmalta." </i> </span></span><br />
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"> </span></span>
</div>
Niko Sammalistohttp://www.blogger.com/profile/18077383508811672579noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6215037806993701459.post-66913407352075599672012-08-29T04:17:00.001-07:002012-08-29T04:27:59.183-07:00<br />
<div style="margin-bottom: 0cm;">
</div>
<div style="text-align: center;">
"Teamsport. It s kind of sublimation of war. I must
say that nowdays there are only three things which are speaking
universal language and those are art, music and sport."
</div>
<ul>
<li><div style="text-align: center;">
Mauro Berruto </div>
<div style="text-align: center;">
lentopallovalmentaja</div>
</li>
</ul>
<br />
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Orientaatiot tai roolit kentällä ja
harjoituksissa poikkeavat sen mukaan tiedostetaanko niitä vai ei.
Nämä voivat luonnehtia niin ryhmä tasoa kuin yksilöllistä
hahmottamista. Ryhmän tai joukkueen ns. esimerkillisessä asemassa
olevien rooleilla ja käytöksellä on taipumus valua alaspäin. Joko
ne siirtyvät sellaisenaan viralliseksi tai epäviralliseksi
(voivathan muodolliset säännöt ja ohjeet poiketa malleista
kuitenkin) ryhmäkulttuuriksi. Kuten muualla, muissa yhteyksissä on
tullut selväksi henkisen "martial arts" tms. perinteen
tutkiminen ja kontemplaatio poikkeaa urheilullisesta tai ensisijassa
kilpailullisesta suuntauksesta. Japanilaisessa perinteessä tätä
eroa vastaisi – ehkä – perinteisten jatkuvalinjaisten koulujen
ja "urheilullisemman" kendon välinen suhde. Vaikka
paradoksi mielestäni sisältyy siihen, etteivät noiden perinteisten
koulujen ns. perustajat välttämättä liittyisi omiin kouluihinsa,
sillä vaarana on: se mikä oli aluksi eloisaa ja maasta hengittävää,
muuttuu rituaaliksi ja toistoksi. Eli seuraajat toteuttavat muodon,
mutta jokin elementti hengestä jää puuttumaan; niin kuin sanotaan,
hyvä opettaja / ohjaaja ymmärtää kaikkien oppivan jotain kaikilta
muilta ristiin ja toivoo ohjattaviensa lopulta ylittävän tai
ohittavan kaiken mitä hän on tehnyt, tätä hän pitää
onnistumisena. Palataksemme aiheeseen, eri orientaatiot voitaisiin
jakaa neljään: gentlehuman, ottelija, kamppailija ja tappelija.
Kuten aina näissä yhteyksissä kuuluu todeta, nämä eivät
välttämättä ole selväpiirteisiä tai yksinomaisia vaan
luonnehtivia ja osittain hajanaisia.
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Edelliset yhdistyvät sitten <span style="color: black;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><b>I.
puhdas mekaaninen harjoitus</b> (ikään kuin kaksin, tai monellako nyt
sitten onkin, suoritettava "kata") Tämän voi jakaa
liikeratoja, tempoa, painetta tms. mallintavaksi korostetun
hallituksi ja puhtaaksi mimeettisyydeksi tai sitten täydellä
sitoutuneisuulla ja intensiteetillä)<b><i> </i>II. harjoitus jollain
variaatiolla joissa toiset silti statisteja</b> (vapausasteilla varioitu
tilanne jossa toisen tai kummankin rooli on antaa toiselle
mahdollisuus käydä läpi jotain erityis tapausta tai alaa.) <b>III.
harjoitus sparraus ottelu</b> (kokeneemmalla puolella on vastuu rajoittaa
ottelua siten ettei toinen koe </span></span><span style="color: black;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><i>minkäänlaista</i></span></span></span><span style="color: black;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;">
"uhkaa tai riskiä", mikä mahdollistaa erilaisten
vaihtoehtojen kokeilemisen) <b>IV. rajoittamaton ottelu</b> (siis
perinteinen "free play", -vapaa peli-, jossa silti kaikkein
tylyimmät ratkaisut ja tekniikat säästetään kentälle /
kilpailuun, yleisen turvallisuuden nimissä, sekä toivottavasti
rutiininomaisesti huomioidaan myös vastustajan edellytykset.) <b>V.
Kilpailu / Kenttä</b></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;">
(Voit olettaa joutuvasi tylytetyksi vailla mitään erityistä
huomiointia sen suhteen oletko harrastanut päivän vai kymmenen
vuotta, myöskin yksittäisiä tehokkaita, mutta tylyjä tekniikoita
sovelletaan, kuten jousella rutiininomaisesti kasvoihin tähtääminen.
Näin kulloisenkin lajimuodon luoman kontrollikulttuurin ja
säännösten puitteissa, esim. aivotärähdystä ei useinkaan voi
pätevästi pyytää anteeksi.) kanssa. </span>
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<u>Gentlehuman</u>
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
Hän ("gentleman – gentlewoman" nokkela yhdistelmä)
korostaa yleisen elämän ymmärtämisen roolia miekkailussa ja
inhimillistä vuorovaikutusta merkitsevästi ohi lajikohtaisten
muodollisten tavoitteiden. Loppujen lopuksi ihanteena on iskujen
sijoittaminen ja hallinta, Iskun lakipiste hieman kohteen edessä
josta osuma viiltävänä tai täyden voimantuottonsa kadottaneena.
Epäselvissä tilanteissa luovuttaa edun vastustajalle, eikä korosta
sen erityisemmin rooliaan vaikka saisikin lajikulttuurisesti jotain
aikaan, pyrkii kokonaisuutena saamaan muut näyttämään paremmalta.
Hänelle miekkailu on laji sulkapallon, kroketin ja vesijuoksun
seassa, noin periaatteessa. Lähtökohtaisesti kaikki toisiin
kohdistuneet onnettomuudet järkyttävät harrastuskuvaa. Tyyliin voi
kuulua myös nauttia salin tai kentän tunnelmasta enemmänkin kuin
tiukasti saavuttaa jotain. Ottelee korostetun kontrollissa, pitää
erilaisia asetelmia palkitsevampana kuin yksipuolisesti ottelun
lopputulosta tai vastustajan murskaamista. Häneltä voi kuulla seuraavan lauseen:<br />
<div style="text-align: center;">
"- Noin toimiessasi olet pulassa jos hyvä tulee vastaan.</div>
<div style="text-align: center;">
- Voi, kuule, olen pulassa jokatapauksessa jos hyvä tulee vastaan." </div>
<br />
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<u>Ottelija</u></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
Ottelija välttää aivotärähdykseen ja vastaavaan vaadittavaa
voimaa miltei kokonaan, tiedostaen tilanteiden muuttumisen,
käytännössä ainoana keinona välttää vahinkoa. On silti sitä
mieltä, että tässä ollaan tultu kentälle / salille ja soveltaa
keskimäärin kohtuullista lyöntivoimaa* huomioiden silti aina
lievästi ja usein vahvasti erilaiset ottelijat. Iskun lakipiste
kohteen tasalla. Kilpailuissa voi pyrkiä passiivisesti protestoimaan
tuomarien päätöksiä vastaan, muttei muutoin hae etua epäjaloista
keinoista tai saippuaooppera tyyppisestä tuomareihin vetoamisesta.
Ylläpitää sääntöjen vaatimaa intensiteettiä, keskittymistä ja
kontrollia, pyrkien välttämään ottelujen tulkitsemista edukseen,
välttäen silti jokaisen vähänkin epäselvemmän tilanteen
lukemista osumaksi. "Laji poikkeaa sulkapallosta" kontakti
luonteeltansa, mutta kontakti on silti performatiivista ja hallittua.
<br />
<br />
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<u>Kamppailija</u>
</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
Kamppailija voi satunnaisesti käyttää, kuitenkin tietoisesti,
voimaa joka päähän osuessaan voisi aiheuttaa aivotärähdyksen,
mutta joka on tarkoitettu muualle ja tilanteen ehdittyä muuttua
lyöntihetkestä Iskun lakipiste voi olla hallitusti kohteesta läpi.
Hän on myös tyypillisesti aidosti pahoillaan, mutta toisaalta
tuntee näiden kuuluvan osittain asiaan, aiheuttaessaan jonkin
vamman. Hänelle kyse on kontakti ja kamppailulajista, mutta voima
liittyy tilanteisiin vailla paikan osoittamis- tai rankaisu
pyrkimyksiä. Voi käyttää sääntöjen rajamailla olevia tapoja,
kuten juuri tippuneiden yli tai läpi lyömistä ja näiden
käyttämistä passiivisina kilpinä, erotuksena tappelijasta joka
voi suoraan vain työntää nämä vastustajan päälle ja lyödä
tätä sitten. Pelillisesti kamppailija voi pyrkiä vastustajasta
välittömästi eroon erotuksena aiempien taipumuksesta rakentaa
tilanteen kehittelyyn perustuvia miekkailullisia tekniikoita.Tämä
voi johtaa "tilanteiden edellä ja sisällä" oloon, joka
on miekkailua kauneimmillaan (ja oikeasti kauheimmillaan) ja
vaikuttavammillaan, etenkin kun siihen liittyy tietty kontrolli ja
suhteellisuudentaju. Tilanteen kehittelyyn luottavilta voidaan lyödä
noin kuvainnollisesti jalat alta, kun ottelu ei olekaan minkäänlaista
patsastelua tai kehittelyä, vaan intensiteetiltään pistemäiseen
hetkeen tiivistyvä, jolloin reagointi saattaa olla jo liian
myöhässä, vain proaktiviivisen ja "tulisilla hiilillä"
olevan dynaamisen valmistautumisen päästessä mukaan tilanteeseen.
(koskien mm. askelsommitelmia, vartalon liikettä, käsiä, tilan ja
liikkeen joko aktiivista tai myötäävää puolustamista tai
voittamista.) Noin pähkinänkuoressa, tulee päästä liikkeeseen
monella tasolla mukaan tai ottelu on jo paketoitu. (poikkeuksena
tietenkin monet ryhmä tai pari sommitelmat, mutta monesti nämäkin
joko yli aktivoituvat tai jämähtävät passiivisiksi tarjoten
paljon mahdollisuuksia.) <br />
<u><br /></u>
<u>"Tappelija"</u><br />
<u><br /></u>
<br />
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Tappelija saa "intensiteetti
panssaria" jossa tilanteessa sisälläolo, sekä tarkoituksen
mukainen liike ja havainto ei samalla kykene ylläpitämään
sääntöjen mukaista tarkkaavaisuutta. Myöskin mahdollinen vahva oletus voitosta ja tilanteiden kuvitteleminen eteenpäin voi saada
tulkitsemaan keskimäärin tai yleistäen epäselvät tilanteet
edukseen. Tappelija voi myös turvautua satunnaisesti ns. oikeisiin
painitekniikoihin (tai näihin verrannollisiin härskeihin
temppuihin) jäätyään peliteknisesti puolustuskyvyttömäksi. Hän
pyrkii siirtämään oikean taistelun periaatteet "säälimätön
tehokkuus ja murskaava ylivoima" myös urheiluympäristöön, tai paremminkin hän kokee kohtaamiset urheilunomaisena oikeana tappeluna. Lyö iästä, kokemuksesta ja muista muuttujista huolimatta muut mahdollisuuksien mukaan maanrakoon, toimiakseen "murskaavan tehokkuuden" veitsenterällä ja voittaakseen yleisen henkisen yliotteen. (vr. saapuminen kentälle ja kohtaamiseen) Tämä on myös osallistuja tyyppi joka mainitaan syynä lajin lopettamiseen tai laajaan alaan puolivakavia pysyväluonteisia vammoja. Samaan aikaan esimerkki (tehokkuudeltaan) ideaalisesta toiminnasta, sekä sääntöjen ja lajikulttuurin murtumisesta. Muodostaa myös ongelman lajikulttuuriselle jatkuvuudelle.Kentällä tappalija voi olla vahvimmilla, armottomuudesta seuraavan pelotevaikutelman vuoksi, tosin kaikkialla missä lajikulttuurinen valvonta toimii hän on vaarassa lentää ulos systeemistä, eikä osa halua(isi) harjoitella hänen kanssaan rankaisumaisen voimankäytön tai osittain kontrolloimattoman liikkeen vuoksi.</div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Ongelma syntyy jos tästä orientaatiosta muodostuu keskimääräinen
ihanne johon pyritään siirtymään heti kun siihen on edelletyksiä.
Tällöin kokeneet laajalla rintamalla eivät vain pedagogisesti
rakentavasti voita, vaan ennenkaikkea murskaavat heikommat,
toimiakseen (melkein) kokoajan samalla intensiteetillä,
rakentaakseen ottelija-kuvaansa ja hankkiakseen henkisen yliotteen, jossa toinen ei uskalla täysin yrittää rankaisun tai
yksinkertaisesti vain niin tehokkaan vastarinnan mahdollisuuden
piillessä taustalla. Tämän orientaation yleinen perusta on toki
monessa asiassa, lähtien motivaatioista ylipäätänsä osallistua
lajin pariin, mutta positiivisesti tulkiten ennenkaikkea monien tilanteiden voittamiseen
vaadittavassa, ei miekkailemisessa tai ottelemisessa vaan vastustajan
välittömässä peliteknisessä murskaamisessa. Myös kivun ja kestäminen luonnetta vahvistavasta merkityksestä saatetaan puhua, sama mitä nyrkkeilyssä kutsutaan "sydämeksi." (?!) Iskun lakipiste voi olla hallitsemattomasti kohteesta
läpi. Saattaa myös, joskus harvoin, uhkailla vastustajaa esim.
"tulen lyömään kovaa." Aiheutettuaan vamman hän ei
useinkaan noteeraa sitä juuri mitenkään, vaan on sitä mieltä
että vammat kuuluvat asiaan ja vastustajan kuuluu vain suojata
paremmin, luovuttaa ajoissa tai varustautua paremmin. </div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
Toiselle laji vertautuu tennikseen, toiselle vaatii nyrkkeilijä-kamppailijan "sydäntä"; kuuluisiko klassisesti väittää oleellisen piilevän jossain siinä välissä? Keskeistä lienee kuitenkin miekkailija kuvan edelletysten rakentaminen, sekä erilaisten osallistumismuotojen huomioiminen. Taustalla väijyvät kysymykset motivaatiosta, temperamentista, muusta taustasta, lähtökohtaisista valmiuksista ja perusteettomasta ilosta, joka suhteuttaa kaiken tavoittelemisen tavoittelemattomaan, vahingossa, sivussa ilmenevään. </div>
<div style="margin-bottom: 0cm;">
<br /></div>
<br />
<br />
<br />Niko Sammalistohttp://www.blogger.com/profile/18077383508811672579noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6215037806993701459.post-6000230001858850792012-08-17T14:37:00.000-07:002012-08-17T14:37:35.407-07:00
<div align="CENTER">
<span style="font-family: Arial, sans-serif;"><span style="font-size: x-small;">" As
the Spirit Wanes, the Form Appears."</span></span></div>
<div align="CENTER">
<span style="font-family: Arial, sans-serif;"><span style="font-size: x-small;"><b>C.Bukowski </b></span></span>
</div>
Aluksi ja lopuksi, alfa ja amega, aatami ja eeva, maa ja taivas;
noita kaikkia lienevät turvallisuus ja etiketti miekkailulle urheiluna. Mikäli
valmistautuisimme oikealle kentälle (jota luojalle kiitos emme tee) niin "what
ever it takes" hengessä ajaisimme toiset kuoppiin ja pylväisiin, ja pyrkisimme
"murskaavaan tehokkuuteen"ja "ylivoimaan." Nyt sen sijaan toivoakseni ja
uskoakseni, keskeistä on ilo liikkeestä ja yhteistyöstä. Aihetta voi karkeasti jakaen lähestyä
kahdelta suunnalta, yhtäältä yleisten henkisten hyveiden tai periaatteiden kannalta, tai
toisaalta hyvin tarkkojen käytännöllisten ohjeiden kannalta. Kumpikin kysyy
tiedostamista; ensimmäinen elämän ymmärtämistä, toinen kontrollia tilanteiden lukemisen
muodossa.<br />
<br />
<div align="CENTER">
"If one pursues the historic martial arts one
will find people focused on <br />different traditions, practicing with
different tools, training for different <br />reasons. Be respectful of
them all, for every one of them has something <br />to teach you and
something to learn from you. It s too, too easy to look <br />for out
differences. It is more challenging to seek what we have in <br />common,
but also more rewarding: for in the end, all of us in this <br />endeavor
are brothers and sisters of the sword."
</div>
<div align="CENTER">
Christian Tobler, 1 </div>
<br /> Elämän ymmärtäminen kysyy itsetuntemusta ja
suhteellisuudentajua. Kontrolli kysyy elementtien (tilanteissa)
tiedostamista ja itsensä rajoittamista. Mika Waltari laittaa Genovan
uljaan Guistunianin lausumaan: <span style="font-family: Arial, sans-serif;"><span style="font-size: x-small;"><i><b>"Jos
aikoo iskeä, on iskettävä äkkiä, odottamatta, kaikin voimin ja
iskettävä niin että tuntuu. Se on sotataidon ensimmäinen sääntö.
... Kaikki muu on vain ärsyttävää mielenosoitusta."</b></i></span></span><span style="font-family: Arial, sans-serif;"><span style="font-size: x-small;"><b>
2. </b></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">Näin
itsetuntemusta, suhteellisuudentajua, elementtien tiedostamista ja
itsensä rajoittamista vastaan asettuvat kamppailun ikiaikaiset
ohjenuorat; äkkiä, odottamatta, kaikin voimin ja niin että tuntuu.
Kehittyäkseen eniten ottelijana tulisi soveltaa </span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><i><span style="font-weight: normal;">varsinaisen
tilan</span></i></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">
tunnelmaa: ottelunomaisia harjoituksia, monipuolisin välinein,
ajattelua kehittävin yksityiskohdin (ettei toiminta keskity ohjaajan
mimeettiseen jäljittelyyn), monipuolisin roolein (välillä
tarkkaillaan tai ohjataan toisten toimintaa, sekä puolustavassa,
sitovassa, viivyttävässä jne.), poikkeavin ottelusuunnitelmin tai
varoasennoin ja puolustuslinjoin, erilaisin meditaatioin (mm. käsi,
jalka, pimeys), tiloin (kuvittele erilaisia), tekniikka puita
kasvattaen, synkronisoiduin liikkein, periaatteiden aukiluvuin ja
paljon muuta. Näitä tulisi kehystää joko yksityinen tai yhteisö
kulttuurinen itsetuntemus, suhteellisuudentaju, tilanteiden
tiedostaminen, yksityisesti itsensä ja toimintakulttuurin kannalta
mahdollisten tilanteiden rajoittaminen. Toimintakultuurin kehyksen
tulisi pelastaa ihmiset itseltään, sekä esiintuoda mihin kulkija
on ryhtymässä hairahtuessaan kyseiseen miekkailun muotoon. Toinen
tärkeä rooli on kehityshorisontin muodostaminen, sekä hengessä
(horisontti alati taivaanrantaan vetäytyvänä) että konkreettisina
mimeettisinä ja varioitavina (kaltaisina tai irrallisina)
tavoitteina. Hengessä ensimmäinen kultainen juonne: perinne kantaa
ylittämättömiä mestareita, joille "miekkailu" ei ollut
osa elämää, vaan "elämä" osa miekkailua. Kaksi
hopeista juonnetta ovat; kuinka saada toinen näyttämään
paremmalta ja kuinka toinen jättää kentän tai salin parempi
kuntoisena kuin sinne saapui, ainakin jos se sinusta riippuu. Toinen
kultainen juonne, miten ilmennät laajempaa ymmärrystä elämästä
miekkailun kautta? </span></span></span>
<br />
<div align="CENTER" style="margin-bottom: 0cm;">
<span style="font-size: x-small;">"Minä
pelkään aina. Pelko suojelee minua." </span>
</div>
<ul>
<li><div align="CENTER" style="font-weight: normal; margin-bottom: 0cm;">
<span style="font-size: x-small;">Christian,
matadori </span>
</div>
</li>
</ul>
<div style="font-weight: normal;">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"> Peloton
matadori, tai miekkailija, epäilemättä sopii tapaamisen
kohtalokkaiden riskien kanssa, etkä välttämättä halua saapua
tähän tapaamiseen. Jos joku on sopinut tapaamisen puolestasi
kyseessä on usein täysin kontrollin ulkopuolella toimiva
aloittelija tai kokenut joka pyrkii vahvasti kamppailemaan ylläpitäen
sääntöjen ulkopuolista intensiteettiä, rankaisua
varauksellisuuden luojana ja peloittelu elementtejä henkisen
yliotteen saavuttamiseen. Ensimmäisessä tapauksessa absoluuttinen
tai suhteellinen kokemattomuus saa yrittämään liikaa taitoihin
suhteutettuna, jälkimmäisessä pyritään yksiulotteisesti
kamppailemaan kaikilla tasoilla, mikä olisi varmasti hyvä ellemme
muistaisi kyseessä olevan sääntöjen mukaista urheilua. Summa
summarum, niin kauan kuin oletat kaatuvasi, pysyt pystyssä ja
toisinpäin. </span></span>
</div>
<div style="font-weight: normal;">
<br /></div>
<div style="font-weight: normal;">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;">On
myönnettävä maailman pullistelevan parempia harrastuksia kuin
miekkailu, kuten vaikka puutarhanhoito tai kävely, mutta maailma ei
ole vain murheen laakso vaan myös violetille pysähtyvä kuula
ruletissa, sen enempää pelinhoitaja kuin pelaajatkaan eivät tiedä
mitä tapahtuu. </span></span></div>
<div style="font-weight: normal;">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;"> </span></span>
</div>
<div style="font-weight: normal;">
<span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: small;">Seuraavan
viikot teema: A. gentlehumanit, B. Ottelijat, C. kamppailijat ja D.
"taistelijat", sekä erilaiset ottelutyypit: I. puhdas
mekaaninen harjoitus II. harjoitus jollain variaatiolla joissa toiset
silti statisteja III. harjoitus sparraus ottelu IV. rajoittamaton
ottelu V. Kilpailu</span></span></div>
<div style="font-weight: normal;">
<br /></div>
<div align="CENTER">
1. Teaching&Interpreting Histrorical swordmanship
edit. s. 135 </div>
<div align="CENTER">
- Mr. Tobler vaikuttaa; http://www.selohaar.org/</div>
<div align="CENTER">
2. Waltari, Johannes Angelos, s. 103</div>
<div style="font-weight: normal;">
<br /></div>
Niko Sammalistohttp://www.blogger.com/profile/18077383508811672579noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6215037806993701459.post-22951704482731687142012-08-09T12:50:00.000-07:002012-08-09T12:50:26.800-07:00<blockquote class="tr_bq">
"Ihmiset olivat ennen lähempänä toisiaan, aseet eivät kantaneet kauemmaksi."</blockquote>
<h1 id="watch-headline-title">
<span id="internal-source-marker_0.838737665375844" style="background-color: transparent; color: black; font-family: Arial; font-size: 15px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; text-decoration: none; vertical-align: baseline;">"I think that everybody is playing role."</span><br /><span style="background-color: transparent; color: black; font-family: Arial; font-size: 15px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; text-decoration: none; vertical-align: baseline;"> Paloma Feith</span><br /><span style="background-color: transparent; color: black; font-family: Arial; font-size: 15px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; text-decoration: none; vertical-align: baseline;">
Yksi elämän rooleista voi löytyä miekkailu kentältä, joko teknisen
historiallisen (nämä koulut, swordfish-turnaus ruotsissa) tai Buhurtin
panssaripainin melskeestä, klassisen miekkailun saleilta (kalpa, säilä,
floretti) valkoisissa puvuissa, rottinki-kepin varresta kaksimillinen
kypärä päässä, valkoinen nauha käsivarressa, ja lopulta ei aina niin
pehmeän pehmomiekkailun kentältä. (Unohtamatta, kendoa, iaidoa ja
perinteisiä japanilaisia kouluja, sekä paljon muuta, ihmiset olivat
ennen tunnetusti paljon lähempänä toisiaan, aseet eivät kantaneet
kauemmas.)</span><br /><span style="background-color: transparent; color: black; font-family: Arial; font-size: 15px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; text-decoration: none; vertical-align: baseline;">
Omalla tavallaan historiallinen miekkailu on paletin kirkkain ja
heraldisin väri, se on helppo myöntää, mutta on muitakin värejä ja
yksivärinen maalaus jäisi vähän valjuksi. Tarkoitus olisi maalata
kaikilla väreillä, buhurtin purppuraa tuonne, kalvan valkoista tänne,
unohtamatta rottingin kromia tai historiallisen miekkailun kultaa ja
hopeaa, vielä ripaus punaista kupistiseen tyyliin kaiken ylle, ei aina
niin pehmeästä pehmomiekkailusta.</span><br /><span style="background-color: transparent; color: black; font-family: Arial; font-size: 15px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; text-decoration: none; vertical-align: baseline;">
Ymmärtävä kuuntelee hiljaa, ja mitä hän kuuleekaan. Soittajalle koko
maailma on soitin, lompakkosydämelle omaisuutta, filosofille kysymys,
Waltarille "kaunista turhuutta" ja ottelijalle kohdattujen tilanteiden
muisto. Soitamme siis vierauden kysymyksen kauniin turhuuden tähden
muistaaksemme mennyttä.</span><br /><span style="background-color: transparent; color: black; font-family: Arial; font-size: 15px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; text-decoration: none; vertical-align: baseline;">
Leonardo da Vinci muisti sanoa; "ken ei elämää rakasta, ei ole
ansainnut sitä." Sanoisimmeko samaa miekkailusta? Hänen kävellessään
kadulla kaupungin väen kerrotaan kokoontuneen katsomaan hänen kävelyään,
harmonisuutensa tähden. Voimme lumota vain kävelemällä. Ja jokainen
kävelee omaan tapaansa, kuten miekkaileekin. </span><br /><span style="background-color: transparent; color: black; font-family: Arial; font-size: 15px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; text-decoration: none; vertical-align: baseline;">
Kohtalon tähti on laskenut joidenkin ylle miekan, "luulempa etten
valinnut miekkaa vaan miekka valitsi minut," kuten Bob Anderson arveli.
Kilpeä voisi kutsua kappaleeksi surua, mutta eikö vain
rajoittamattomassa maailmassa voisi kohdata kirkasta, heleää iloa? Silti
Kristus lupaa miekan ja arkkienkeli Mikael kuvataan usein kilven
kanssa. Ihmisen, enkelten ja jumalan pojankin osa. Kilpi ja miekka.</span><br /><span style="background-color: transparent; color: black; font-family: Arial; font-size: 15px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; text-decoration: none; vertical-align: baseline;">
Jonkin nimeämisen sanotaan lopettavan sen olemassaolevana (Hegel),
niinpä miekkailu blogin osa on siis lopettaa ilmiönsä, ensin emme
muista, sitten pyrimme muistamaan ja lopulta jälleen unohtamaan.</span></h1>Niko Sammalistohttp://www.blogger.com/profile/18077383508811672579noreply@blogger.com1